keskiviikko 23. huhtikuuta 2014

Pääsiäismatkamme alkoi keskiviikkona 16.päivä niin, että ajoimme Lahteen ja yövyimme halvassa hotellissa ja seuraavana aamuna heräsimme aikaisin, koska Allegro-juna tulisi asemalle 7:05.
Auto jäi aseman parkkipaikalle.

Kuva junan ikkunasta : Viipurin linna

Junan ikkunasta otettu kuva: vasemmalla Pyöreä torni, joka rakennettiin 1547-50 tykkitorniksi Ruotsin kuninkaan käskystä. Nykyisin siinä on kahvila. Kävin sielä viimeksi 1970-luvun alkupulella, kun ajoimme omalla autolla viikoksi Krimille.

Junamatka meni nopeasti ja perillä olimme 10:40. Tällä matkalla aikaero oli 1 tunti, kun se vuoden vaihteessa oli 2 tuntia.

Suomen asema jonne tulevat ja lähtevät vain Suomen junat. Asemalla myös metro asema Plosad Lenina

Asemalta meidät ajoi rämä Volga-taksi. Mittari raksutti varmaankin kalleimman tariffin mukaan 1600 ruplaa.

Olin asettanut toiveeksi, että tämän reissun yöpyisimme jossakin asunnossa, josta olisi näköala Neva-joelle.
Tälläinen asunto löytyikin ja yövyimme 53 €/yö.

Asuntomme oli vasemmanpuoleisen kerrostalon 5. kerroksessa. Makuuhuoneen ikkuna ja yksi olohuoneen ikkunoista näkyy kuvassa. Kahdesta olohuoneen ikkunasta ja keittön ikkunasta oli näkymä vastapäiseen remontissa olevaan rakennukseen.

Keittiö
Makuuhuoneen ikkunasta näkyy Pietari Paavalin linnoitus n. 200 m:n päässä
Näkymä olohuoneen ikkunasta.  Pietari Paavalin linnoituksen kirkko, johonka on haudattu tsaareja, mm. viimeisen tsaariperheen jäsenten jäänteet on siirretty sinne Jekateriburgin murhapaikalta.
Vastapäinen talo

Kun osa tavaroista oli matkalaukuista purettu kaappeihin, lähdimme kotikadullamme olevaan ravintola Zhelaniaan (Wishes). Pirjo otti päivän lounaan, 280 ruplaa, ja minä sipulikeiton ja Kievin kanaa.
Syötyämme etsimme ruokakaupaa ja löysimmekin läheltä Produkti-kaupan, josta ostimme aamupala ruokia. Minun herkkuani on punaisen kaviaarin ja smetanan sekoitus, jota myydään noin 2 desin purkeissa.
Kun tavarat oli purettu jääkaappiin lähdimme kävelemään lähimmälle Gorkovskajan metroasemalle.
Sieltä menimme Plosad Nevskojan metroasemalle, joka on Moskova hotellin alla.
Hotellin aulasta nostimme lisää ruplia ja menimme sitten kadun toisella puolen olevaan  Aleksanteri Nevskin luostariin.

Matrona, edempänä sillan toisella puolen on luostarin portti
Luostarin puutarhaa, takana kirkko
Luostarin kirkko ja käytällä punatukkainen tyttö
Maatuskani lähdössä luostarin portista takaisin Nevskille

Luostarin jälkeen kävelimme vanhaan leipätehtaaseen, Loft Etaschiin, jossa oli nykytaidetta.

Tyttö ketunhäntä kainalossa :-)