sunnuntai 12. tammikuuta 2014

Kuudes päivä Pietarissa ja päätimme lähteä Nevski Prospektille. Tarkoitus oli etsiä blinipaikka, jossa olimme olleet Katrin ja Oskun kanssa vuonna 2007, mutta paikalla oli nyt toinen liike. Kävimmme syömässa blinit ravintola Mariuksessa, mutta eihän ne olleet oikeita blinejä vaan lettuja, päällä oli kylmäsavulohta.
Itse teen parempia blinejä tattarijauhoista ja blinin päälle sipulia, smetanaa ja muikun mätiä.

Sitten palasimme takaisin Neskille ja matkakumppanini tahtoi lähteä kauppoihin ja minä taas Venäläiseen Museoon. Pienen sananvaihdon jälkeen sovimme, että tapaamme kolmen tunnin jälkeen Dom Knigin kirjakaupan kahvilassa. Kävelin sitten Nevskiä kilometrin verran Hotelli Europeiskajan ohi ja päädyin tutulle Taiteiden aukiolle.
Museo on vaan niin suosittu, että minun piti jonottaa tunnin ennenkuin pääsin portin sisäpuoleelle,
mutta kyllä kannatti :

Jonoa museoon, takana näkyy Kirkko veren päällä.
Tuon kirkon virallinen nimi on Kristuksen ylösnousemuksen katedraali. Nimi Kirkko veren päällä johtuu siitä, että täsmälleen tuolla paikalla tsaari Aleksanteri II murhattiin vuonna 1881. Kirkkoa rakennetiin 24 vuotta ja se valmistui 1907. Vuoden 1917 vallankumouksen jälkeen kirkko toimi perunakellarina ja sen kunnostaminen nykyiseen loistoon kesti melkein samat 24 vuotta. Vuodesta 1997 kirkko on toiminut museona.

Tässä 3.8. 2003 otettu kuva kirkosta. Matkalla olivat myös lapset

Tässä 20.11. 2009 otettu kuva Nevski kadun sillalta Dom Knigin kohdalta. Silloin matkalla olivat myös Merja ja Juhani

Mutta sitten itse venäläisen taiteen museoon:
Victor Vasnetsovin Ritari tienhaarassa

Repinin maalaus viimeisestä tsaarista Nikolai II:sta, jonka vallankumoukselliset tappoivat Jekaterinburgissa 17.7. 1918. Samaan metsän hautakuopaan joutuivat myös vaimo ja 3 tytärtä. Ruumiit löytyivät 1978 ja 17.7. 1998 heidät siirrettiin Pietari Paavalin kirkoon, josta on aiempi kuva. Kruununperillinen Aleksei ja vielä yksi tytär Maria löydettiin vuonna 2007 läheltä muun perheen hautakuoppaa. Teloitusmääräyksen olivat antaneet Lenin ja Jalov Sverlov.

Ilja Repin syntyi nykyisen Ukrainan aluella 5. elokuuta 1844 ja vietti sielä nuoruutensa. Repin asui myös Suomessa 30 vuotta ja oli Suomen kansalainen vuodesta 1918 saakka. Vuonna 1914 hänet valittiin Suomen taiteijaseuran kunniajäseneksi ja samana vuonna hänen vaimonsa kuoli tuberkuloosiin. Tämän jälkeen hän muutti Terijoen Kuokkalaan Karjalan kannakselle Penaty-nimiseen huvilaan. Vuonna 1917, kun raja venäjälle sulkeutui hän jäi Suomeen. Hän kuoli huvilallaan vuonna 1930. Sodassa huvila tuhoutui, mutta sodan jälkeen se rakennettiin uudelleen ja vuodesta 1962 se on toiminut kotimuseona. Kuokkala jäi rauhanteossa Venäjälle ja venäläiset uudelleennimesivät 1948 Kuokkalan hänen mukaansa Repinoksi.

Seuraavat 3 taulua ovat hänen maalaamiaan:

Oragomirovan muotokuva

Volgan lautturit kiskovat laivaa

Sitten huoneeseen missä oli Aivazovskin maalauksia:

Ivan Aivazovski

Ivan Aivazovski  1817 - 1900

Paljon tauluja ja ikoneita jäi seuraavaan kertaan, soitin, että myöhästyn tapaamisesta 15 min. Tavattuamme menimme Nevskillä belgialaiseen ravintolaan, jossa otin korianterilla maustettua olutta.

Sitten jatkoimme Nevskiä joelle päin ja poikkesimme Palatsiaukiolle

Kaariaukko Nevskiltä Palatsiaukiolle, takana näkyy Talvipalatsi, jossa sijaitseva Eremitaasi on yksi maailman suurimmista ja upeimmista taidemuseoista. Kokoelma sai alkunsa Katariina II:n aikana 1770-luvulla.

S Novim Godam

Minulla oli ajatuksena seuraavaksi mennä ravintola Teploon, Bolsaja Morskaja 45, mutta kun saavuimme sinne se oli kiinni ja avattaisiin vasta parin päivän päästä. No ei hätiä mitään, samalla kadulla oli monta ravintolaa, joten käännyimme takaisin kohti Nevskiä ja menimme ravintola Via Dell'Oliva nimiseen.

Sisällä oli kreikkalainen kylä
Lampaankyljyksiä ja minttukastiketta

Syötyämme kävelimme Nevskille ja sieltä linja-autolla Vasilin saaren Balsoi Prospektille, pysäkki oli ihan 11-linjan kohdalla. Pikkuisen jäi vielä nälkä, joten tilasimme meidän talossa olevasta sushi-paikasta asuntoomme sushit.