maanantai 17. helmikuuta 2014

Syksyllä varasimme hyvissä ajoin matkan Ukrainan pääkaupunkiin Kiovaan. Joulukuussa tilanne siellä vaan muuttui levottomammaksi mielenosoitusten vuoksi. Meillä oli huoneisto varattuna Maidan aukion laidalta. Matkakumppanini sanoi, että tilanne voi hyvinkin vielä selvitä ennen helmikuun viikkoa 9.
Aloitin venäjän kielenkin opiskelun tämän vuoden tammikuun alussa 35 vuoden vuoden jälkeen.
Opettajakin oli sama Tuula.
Tammikuun viimeisellä viikolla päätimme kuitenkin luopua Kiovan matkasta ja järkkäsimme nopeasti vaihtoehtoisen matkan tutuille seuduille Espanjan Andalusiaan.
Kun vaimo sai vielä järjestettyä viikon 8 vapaaksi niin lomasta tuli 2 viikkoa.

Tällä kertaa vuokrasimme asunnon El Puerto de Santa Mariasta, joka on rannikolla n. 40 km Cadizista tietä pitkin ja Cadizista näkyy kaupunki lahden toisella puolen noin 10 km:n päässä.

Kuvassa El Puerto de Santa Maria on n. 1cm koilliseen Cadizin kaupungista.  Kuvan muita yleisesti tuttuja paikkoja ovat Gibraltar ja Jerez, jossa on F1-rata ja siis formuloiden talvitestipaikka.
El Puerton asukasluku on n. 90 000, joista n. 50 000 asuu keskustassa ja loput maaseudulla. El Puerto tunnetaan ehkä parhaiten satamakaupunkina mistä Kolumbus lähti toiselle matkalleen Amerikkaan.

Taitaa olla kuudes kerta kun olemme kaupungissa. Ensimmäisellä kerralla olimme yhden yön Los Cantaros hotellissa ja sen jälkeen olemme vuokranneet asunnon Cadizista ja käyneet sitten päiväretkillä katamaraanilla kaupungissa ja aina olemme käyneet Romerijossa syömässä meren herkkuja.

Matka tänne meni seuraavasti:
Lento saapui Madridiin 23:25. Otimme taksin lentokenttähotelliin Nuevo Boston ja hyvän aamupalan
jälkeen taksilla Madridin Atocha rautatieasemalle. Huippunopea AVE- juna lähti tasan 12:00.

Atocha-aseman ala- aulaa

Kilpikonnia Atochan aseman palmujen alla

AVE-junan veturi

Lämpötila oli silloin Madrissa + 10 ja junan saapuessa Sevillaan klo 14:30 + 17 astetta. Lippu maksoi 66,15. Sevillassa oli junan vaihto normaaliin junaan, joka lähti 15 minuutin päästä. Perillä El Puertossa olimme 16:01.
Asemalta oli 10 minuutin kävely Luja-kadun asunnolle. Inma kuuli matkalaukkujen pyörien jyrinän ja tuli meitä vastaan kadulla. Sitten raahasimme laukut portaikkoa pitkin kolmanteen kerrokseen.

Näkymä terassiltamme, Luja-katu ja kaarisilta Guadalute-joen yli. Valkoiset kasat joen toisella puolella ovat merisuolaa, jota saadaan kun merivettä kuivatetaan isoissa lammikoissa

Kello kuuden aikoihin menimme sitten syömään Romerijo-ravintolaan simpukoita ja rapuja: Tilasimme pöytään kampasimpukka-annoksen, mustekalaa ja Rose-viiniä ja sitten lähdin ostoksille viereiselle tiskille, josta tilasin kuningasravun jalan ja taskuravun

Cangrejo Rey eli kuningasrapu Norjasta, kilohinta 78 €/kg

Taskurapu eli Buey de mar 28 €/kg, hummeri eli Bogavante 58 €/kg

Tässä rapu sitten pöydässä, lisäksi pyysin vaalean punaista majoneesia