torstai 20. helmikuuta 2014

Keskiviikkona 19.02 lähdimme katamaraanilla Cadiziin. Täällä on yllättävän suuri vaihtelu nousu-ja laskuveden välillä, meillä Suomessa en ole havainnut, taitaa olla niin pieni.

Katamaraani saapuu El Puerton satamaan. Takana tehdas, joka tekee jäähilettä.

Veneitä jokivaressa matkallamme merelle
Sillan rakennus Cadizista lahden yli edistyy valitettavan hitaasti.
Saapuminen Cadizin satamaan, oikealla katedraalin kaksi kellotornia ja kaakeloitu keltainen kupoli
On uskomaatoman hienoa palata tähän kaupunkiin, mistä on niin paljon hienoja muistoja. Kaikki vanhat hienot paikat on nähtävä uudestaan ja todettava mitä on muuttunut vuodessa ja ennenkaikkea mitä uutta hyvää on tullut tilalle.

Tässä yhden uuden ravintolan, La Nueva Noveltyn rekvisiittaa. Ravintola on avattu viime vuoden marraskuussa ja tämänhetkinen sijoitus on n. sijalla 196, mitä hiukan ihmettelen. Söin Salmorejoa ja mielestäni se oli hyvää

Salmorejo con Mojama

Vähän syötyämme kävelimme Calle Nuevaa pitkin ja surullisena huomasimme, että Bar Joselito oli suljettu ja myytävänä. Sielä oli mukava tarjoilija ja gambas gabardinosia tuli syötyä usemmankin kerran ja turinoitua tarjoilijan kanssa lähinnä Espanjan nykymenosta. Vanhan asuntommekin Sagasta kadulla ulko-ovi ja hankala lukkokin oli vielä paikallaan. Noin 2,5 kuukautta lukkoa tuli rasattua ja joskus meni parikin minuuttia ennenkuin oven sai auki.

Sagasta kadulta kävelimme sitten yhteen mielipaikoistamme Ultramarino Bar El Veedoriin, jossa vanhat tutut kolme miestä palveli tiskin takaa enimmäkseen vanhoja kanta-asiakkaita, joskus siellä muutama turistikin kävi ihmettelemässä.

Paikan herkkuja olivat varmaankin erilaiset munakkaat, itse en kuitenkaan niitä maistanut vaan yleensä otin esim. riistapalan, chitzaronesia tai Jerezin munuaisia. Jokainen näistä maksoi alle 2 €.

Veedorin sherrylaatuja. Manzanillaa voin suositella ja jos joku haluaa ostaa hyvän sian kintun niin ylhäällä olevat ovat taatusti hyviä ja merkki oli siis 5J. (sanotaan finko hota)
Veedorista kävelimme toiselle puolen niemeä Palma kadulle. Ennenkin nähty transu päivysti kulmassa, ei siis pajon mikään muuttunut sillä kadulla.
Palma ja Lubet katujen ravintolassa söimme Merjan ja Jussin kanssa kalaa vuoden 2012 lokakuussa ja viime vuoden Pääsiäisen aikaan seurasimme Pääsiäiskulkuetta samalla paikalla.
Palma-kadulta suunnistimme lähellä olevan El Faro ravintolan baarin puolelle.
Tutut tarjoilijat olivat paikalla, nuorempi oli viime vuonna harjoittelijana ja hänellä oli aina hymy herkässä, vanhempi oli jo silloin väsynyt työhönsä.
Tapas-annos purjoa ja lohta
Munakoisoa ja hummusta, uskomattoman hyvää
Farosta menimme läheiselle Galetan rannalle.

Rannalta Guilla-baarin kautta Genoves- puistoon

Cafe cortadot juotu, näkymä rantakadulle

Genoves-puistoa

Puun päällä kulkeva köynnöskasvi
Puistikko Cadizin niemen koillispuolella, kaukana näkyy El Puerton kerrostaloja

Sitten laivarantaan ja katamariiniin. Lippu maksaa alle 3 € ! Matkalla näkyy silta työmaa
Silta ei ole vuodessa edistynyt juurikaan, kun vertaa vanhoihin kuviin. Rahalle on varmaankin ollut parempaa käyttöä.

Illalla kävimme syömässä läheisessä meksikolaisessa ravintolasssa fahiitasia kanan kanssa. Päivän kävelyt ylittyi 23 % :-)