perjantai 8. maaliskuuta 2013

Perjantaina 01.03. 2013 lähdimme retkelle Sevillaan, joka on Andalucian suurin kaupunki, asukkaita on nykyään noin 700 000, mutta 1700-luvun alussa se on ollut Euroopan 3. suurin kaupunki, lähinnä Amerikan kaupan takia. Vuonna 1755 oli suuri maanjäristys, joka tuhosi kaupunkia aika paljon, samoinkuin Lissabonia ja Cadizia suuren tsunamin vuoksi. Vuonna 1992 kaupungissa pidettiin Expo 92 maailmannäyttely, kuten monet Tankin työntekijät muistavat, kun vierailimme näyttelyssä.

Matti junaa odottamassa Cadizin asemalla

Sevillan juna tulee asemalle

Nykyaikainen akvedukti, avoimessa kourussa vesi virtaa "alamäkeen" ja lopuksi on pumppu, joka pumppaa veden seuraavan kuvan tapaiselle jakosysteemille. Takana valtatie.
Kastelusysteemi, jossa on pyörät ja joka liikkuu pellon poikki. Sumutussuuttimia on n. metrin välein

Oikeanpuoleinen juna on AVE-juna, joka liikkuu välillä Madrid - Sevilla, nopeus n. 300 km/h ja aikaa kuluu n. 2,5 h.  Juna rupesi liikennöimään vuonna 1992, eli EXPO Maailmannäyttelyn aikaan.


Vuosi 1992 oli muutenkin käännekohta Espanjan historiassa: samana vuonna tuli kuluneeksi 500 vuotta Amerikan löytymisestä ja lisäksi oli Olympialaiset Barcelonassa. Paljon infrastruktuuria tehtiin omalla ja EU:n rahalla. Sen jälkeen alkoi "alamäki", jonka vaikutukset nähdään tänä päivänä.

Sevillan katedraalin La Giralda torni, joka on alunperin osa paikalla  paikalla olleesta maurien moskeijasta ja joka nykyäään toimii kellotornina, Tornin korkeus huipulla olevaan patsaan huippuun on 101 m.
Uutta arkkitehtuuria joka ulottuu vielä kadun yli toiselle puolelle. Alaosassa kauppoja ja elokuvateatteri, ylhäällä lokerikon päällä näkäalapaikkka
Taidemuseon seinästä teos


Rosinan parveke oopperasta Sevillan parturi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti